5 największych błędów popełnianych przez lektorów

Wszyscy Ci mówią, że to, czy nauczysz się angielskiego zależy od Ciebie, prawda? A cała odpowiedzialność za Twój sukces spoczywa na Twoich barkach, możesz liczyć tylko na siebie i swoje postanowienie, aby nauczyć się angielskiego. Faktycznie, dużo w tym racji i bez Twojego czynnego udziału w tym procesie mało można zdziałać. Ale czy zastanawiałeś się kiedyś jak lektor i jego sposób nauczania może wpłynąć na Twoje postępy w nauce?

Angielskiego zaczęłam uczyć niemal dziesięć lat temu, przez moje lekcje przewinęło się kilkaset osób. Uczyłam dzieci, nastolatków, osoby dorosłe i w podeszłym wieku. Jako właścicielka szkoły językowej przeprowadziłam kilkadziesiąt procesów rekrutacji, a prowadząc bloga antyteksty.com poznałam bardzo wiele pasjonatów angielskiego.

Chcąc nauczyć się drugiego języka – hiszpańskiego – miałam okazję uczestniczyć jako uczennica w kilku kursach językowych, korepetycjach oraz zajęciach przez Skype.

Podsumowując swoje doświadczenia uważam, że mogę co nieco powiedzieć o błędach popełnianych przez lektorów języków obcych, nie tylko angielskiego, które mogą wpłynąć na komfort uczestniczenia w kursach przez ucznia i co najważniejsze na to czy uczeń spełni swoje cele, które sobie założył podejmując decyzję o podjęciu nauki.

Łatwo stracić motywację do nauki, kiedy widzisz, że lektorowi po prostu nie zależy

Czy istnieje lektor idealny? Na pewno nie. Chyba każdy ma swoje wady i zalety, lepsze i gorsze dni, jednak jeśli zauważysz, że Twój lektor jest w posiadaniu dwóch – trzech cech z poniższej listy warto się jeszcze raz zastanowić, czy to dla ciebie najlepszy wybór.

1. Spóźnianie się na zajęcia

Czy to są zajęcia stacjonarne czy zajęcia na Skype lektor powinien być punktualny. On ma czekać na Ciebie, a nie Ty na niego. Częste przekładanie, odwoływanie zajęć i nieterminowość również mieści się w tym punkcie. Nieważne jak dobry jest lektor w tym co robi. Łatwo stracić motywację do nauki, kiedy widzisz, że lektorowi delikatnie rzecz biorąc, po prostu nie zależy.

2. Nuda

Wiadomo – lekcje angielskiego to nie jest skydiving czy nauka surfingu – jednak nie może być nudno! Lektor ma podkręcać atmosferę, zagadywać Cię, kiedy ‘odlatujesz’ na lekcji i mimo wszystko prowadzić na tyle ciekawie zajęcia, że nie zastanawiasz się ile jeszcze zostało do końca.

Nuda często wiąże się z to z klepaniem zadań gramatycznych – jednego po drugim, na każdej lekcji… mimo Twoich sugestii czy ostentacyjnego ziewania. Jasne, gramatyka jest ważna, ale jej nauka nie polega tylko na rozwiązywaniu jednego zadania za drugim przez sześćdziesiąt minut.

3. Mówienie o sobie

Lektorzy, zwłaszcza korepetytorzy mają samotny zawód. Nie mają znajomych z pracy, z którymi w przerwie na kawę pogadają o swoich problemach, ich jedynymi kompanami są właśnie uczniowie. Wiesz, nie zdziw się, że lektor czasem powie coś o sobie i na pewno będzie mu miło jak zainteresujesz się jak minęły mu święta czy zapytasz o plany na wakacje, jednak tutaj musi być pewna granica.

Lektor powinien chcieć jak najwięcej dowiedzieć się o tobie

Nie może być tak, że lektor zagaduje cię na temat swoich problemów zdrowotnych, życia rodzinnego i o tym jak poznał swoją sympatię…najlepiej jeszcze po polsku! To ty masz być gwiazdą na zajęciach, zapłaciłeś za to i powinieneś tego wymagać. Zwłaszcza na kilku pierwszych zajęciach lektor powinien chcieć jak najwięcej dowiedzieć się o tobie, poznać twoje cele i sprawdzić twój startowy poziom angielskiego.

4. Nieadekwatne materiały

Jesteś dorosły, trzydzieści lat na karku, a lektor prezentuje ci na Skype kolorowe rysunki zrobione przez siebie w programie Paint z chmurkami i gwiazdkami. Czujesz się conajmniej dziwnie i szybko zaczynasz się wkurzać, nudząc się jednocześnie.
Albo – lektor każe ci oglądać jakieś pseudo śmieszne filmiki z dziwnym kolesiem, który przez pół filmu mówi – How are you? How are you? How are you?
Jak to się kończy? Max 3 lekcje i rezygnujesz. I słusznie.

Lektor ma być Twoim przewodnikiem w świecie języka obcego

Wierz mi, na rynku są dostępne profesjonalne podręczniki przygotowane przez najwybitniejszych pedagogów z Wielkiej Brytanii i USA. Ludzi, którzy są autorytetami i ekspertami w swojej dziedzinie. Najlepsze wydawnictwa – Cambridge, Oxford, Longman – oferują obecnie tak ciekawe materiały dla osób dorosłych, że naprawdę nie ma żadnego sensu to, że lektor przygotuje sam rysunki albo prezentacje w Power Poincie.

Lektor ma być Twoim przewodnikiem w świecie języka obcego, motywatorem, a nie osobą, która bawi się w tworzenie swoich materiałów, kiedy na rynku dostępne są książki przygotowywane przez native speakerów, którzy są pedagogami czy nauczycielami z kilkudziesięcioletnim doświadczeniem.

5. Brak feedbacku

Musisz wiedzieć, że skoro uczysz się czegoś, to jest pewne że popełniasz błędy. Jeśli masz z tym problem, to powinieneś się nad tym zastanowić dlaczego. W każdym razie – dobry lektor powinien cię poprawiać. Może to robić kiedy mówisz (na żywo) lub po twojej skończonej wypowiedzi. Jeśli robisz ten sam błąd kilkadziesiąt razy to jest szansa, że w końcu zapamiętasz aby użyć poprawnego słowa. To jest wymagające i nie wszystkim lektorom chce się to robić, bo wiedzą, że ty nie będziesz wiedział, że popełniłeś błąd.

Jedna moja uczennica sprawdziła swojego poprzedniego lektora (a w zasadzie lektorkę) w ten sposób, że specjalnie robiła błędy czekając, czy lektor ją poprawi. Kiedy zorientowała się, że tego nie robi szybko zaczęła szukać kogoś nowego.

Ważne jest również podsumowanie twoich postępów lub informacja dla ciebie z czym masz największe problemy i na czym powinieneś się skoncentrować podczas nauki. Przyjmij wszystkie rady z pokorą i bądź za nie wdzięczny. Pamiętaj, że to ty uczysz się języka, a lektor powinien być dla ciebie drogowskazem i podpowiedzieć jak to zrobić.

Czy zgadasz się z moją opinią? Może masz inne doświadczenia w kwestii zajęć języka obcego? Zapraszam do komentowania.

Anna Rozmus - założycielka i autorka bloga Get Ahead! Angielski studiowała w Belgii na Uniwersytecie w Gent. Jej publikacje ukazywały się na łamach magazynów „English Matters” i "The Teacher".

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *